Brukervilkår for Rådgivere
Brukervilkår for rådgivere
Velkommen til Wisr, en tjeneste levert av Norgate AS (org. nr. 931 039 997), med postadresse Kjengaren 82, 4350 Kleppe, Norge. Vår nettside er www.wisr.no, og vi kan nås på telefon +47 477 68 777.
Registreringsvilkår for rådgivere på Wisr
Ved å registrere deg samtykker du til elektronisk kommunikasjon og godtar Brukervilkår for kunder i Wisr-applikasjonen og vår Personvernerklæring.
Godkjenning av vilkår
Disse vilkårene gjelder for Wisr sin digitale løsning på www.wisr.no og mobilapplikasjonen (heretter "Plattformen"). Plattformen eies av Norgate AS. Ved å bruke Wisr sin Plattform aksepterer du disse vilkårene, som er beskrevet i dette dokumentet. Med «bruk» menes her at du registrerer deg som rådgiver på Wisr, enten som privatperson eller som bedrift.
Endringer
Endringer i vilkårene kan forekomme. Norgate AS forbeholder seg retten til å modifisere, legge til eller fjerne deler av vilkårene. Det er ditt ansvar å holde deg oppdatert på eventuelle endringer. Dersom du fortsetter å bruke Plattformen etter at endringer er gjort, anses dette som en aksept av de nye vilkårene. Norgate AS anbefaler derfor at du regelmessig sjekker om det har blitt gjort endringer.
Dersom du ikke godtar de gjeldende vilkårene, skal du ikke bruke Plattformen. Hvis du er uenig i vilkårene etter at du har registrert deg, må du umiddelbart slette din brukerkonto (Se Avslutting av brukerkonto).
Disse vilkårene suppleres av Wisr sin personvernerklæring (Personvernerklæring) og eventuelle særskilte avtaler du har inngått med Norgate AS.
Om Plattformen
Wisr tilbyr en digital løsning for formidling av ulike rådgivningstjenester (heretter "Tjenesten"). Plattformen gjør det mulig for rådgiveren, eller den person som lovlig representerer rådgiveren (heretter også referert til som “du”), som en uavhengig leverandør av tjenester å tilby sine tjenester til Wisr sine kunder (brukere). Tjenesten leveres til kunden etter en videresalgsmodell hvor du som rådgiver er leverandør til Wisr, og Wisr er leverandør til kunden (heretter "Partene").
Disse vilkårene regulerer rådgiverens rettigheter og plikter som registrert bruker i Plattformen. Du bekrefter at du er den juridiske eller fysiske personen du utgir deg for å være, og har fullmakt til å representere den juridiske eller fysiske personen som står oppført som rådgiver.
Plattformen er under kontinuerlig utvikling og forbedring og kan inneholde feil og mangler. Rådgivere forventes å bidra til å forbedre plattformen ved å delta i regelmessige spørreundersøkelser.
Plattformen legger til rette for at ulike rådgivere med ulik kompetanse, erfaring og organisering kan utøve sitt virke så effektivt som mulig. Formålet med plattformen er å gjøre det enkelt for kunder å finne rådgivere av den tjenesten de søker, i en og samme digitale løsning.
Ansvarsbegrensninger
Alle rådgivere som registrerer seg i Plattformen er uavhengige tilbydere og må selv ta fullt ansvar for sin virksomhet og de tjenester som tilbys til kunden. Rådgivere må derfor selv bære alt ansvar knyttet til utøvelse av egen virksomhet. Norgate AS skal holdes skadesløs for rådgiverens utøvelse av egen virksomhet (Se Reklamasjon og klage).
Registreringsformer
Du kan registrere brukerkonto enten som juridisk person (selskap, stiftelse eller forening) eller som privatperson (enkeltpersonforetak eller frilanser). Rådgivere som er agenter, har ansatte eller representerer andre juridiske- eller fysiske personer kan opprette flere profiler under samme brukerkonto.
Oppretting av brukerkonto
For å registrere deg som rådgiver i Plattformen må du:
-
Være over 18 år og ha lov til å arbeide i Norge.
-
Identifisere deg med følgende informasjon:
-
E-postadresse og et norsk mobilnummer, og i tillegg for
-
Privatperson: Norsk fødselsnummer eller D-nummer
-
Enkeltpersonforetak: Organisasjonsnummer
-
Juridisk enhet: Organisasjonsnummer
-
-
-
Ha en norsk bankkonto for utbetaling av inntekter opptjent fra oppdrag gjennom Plattformen.
Fullstendig brukerprofil
Du plikter å opprette, vedlikeholde og oppdatere din egen og dine ansattes/tilknyttede rådgiveres brukerprofiler. Du må også vedlikeholde og oppdatere oversikten over de tjenester du tilbyr, inkludert eventuelle tilleggstjenester, samt priser knyttet til hver tjeneste.
Kvalifikasjoner og tjenestelevering
Rådgiveren skal sørge for at alle som jobber på vegne av rådgiveren er kvalifisert til å yte de tilbudte tjenestene i samsvar med faglige og etiske standarder. Tjenestene skal utføres i samsvar med gjeldende lover og regler. Brudd på disse kan føre til utestengelse fra Plattformen. Rådgiveren må kunne fremlegge legitimasjon for alle ansatte som har profil i Wisr. Kun personer som er ansatt eller formelt tilknyttet rådgiveren kan utføre tjenester bestilt gjennom Plattformen.
Reklamasjon og klage
Wisr sin forpliktelse til å betale rådgiveren kan falle bort ved reklamasjon og/eller klage fra kunde. Hvis Wisr pådrar seg kostnader i forbindelse med en tvist med en kunde, forbeholder Wisr seg retten til å få dekket sine kostnader av rådgiveren (Se Ansvarsbegrensninger og Ansvar).
Feil og mangler ved tjenesten
Hvis tjenesten leveres med feil eller mangler, kan Wisr sin forpliktelse til å betale rådgiveren falle bort (Se Ansvarsbegrensninger og Ansvar).
Krav til dokumentasjon
Rådgivere som er juridiske personer må oppgi alle firmaets sertifiseringer og godkjenninger, inkludert momsregistrering og andre nødvendige godkjenninger.
Tilgjengelighet og kalender
Rådgiveren skal holde sin kalender oppdatert til enhver tid. Rådgiveren bestemmer selv hvor ofte og hvor mye de skal være tilgjengelige for oppdrag. Tilgjengelighet kan registreres som direkte bestilling (kunden kan bestille direkte) eller forespørsel (kunden kan forespørre bestilling, og rådgiveren kan akseptere).
Chatfunksjon
Når du har mottatt en bestilling i Plattformen, vil det åpnes en chat direkte med kunden. Du plikter å være tilgjengelig i chatten for å besvare spørsmål før tjenesten leveres.
Skatter og avgifter
Rådgivere som er avgiftspliktige skal være registrert i merverdiavgiftsregisteret. Rådgivere må følge alle rapporteringsforpliktelser relatert til skatt, merverdiavgift og andre avgifter. Wisr har rett til å rapportere din omsetning til skattemyndighetene.
Personvern
Ved å registrere deg som rådgiver bekrefter du at alle opplysningene er korrekte. Endringer skal oppdateres umiddelbart. Du er ansvarlig for opplysningene som lastes opp i Plattformen. Ved sletting av brukerkonto vil alle opplysninger slettes med mindre vi har en lovpålagt plikt til å oppbevare dem.
Bestilling og leveranse av tjenester
Det gis ingen garanti for mengden av oppdrag eller konsultasjoner. Kundene velger selv å bestille tjenester etter eget ønske og behov. Wisr kan ikke garantere at du mottar oppdrag. Bestilling kan mottas som direkte bestilling eller forespørsel. Ved akseptering av en forespørsel inngår du en bindende avtale om leveranse av tjenesten.
Manglende oppmøte
Hvis du ikke møter opp til avtalt tid, kan kundens betalingsplikt falle bort. Du kan bli holdt ansvarlig for tap kunden eller Wisr måtte lide som følge av manglende oppmøte (Se Ansvar).
Kommunikasjon med kunden
Rådgiveren kommuniserer direkte med kunden i chatten. Wisr forbeholder seg retten til innsyn i chatten. Det er ikke tillatt å kommunisere med kunden utenfor chatten. Misbruk av chatten vil føre til øyeblikkelig utestengelse fra Wisr.
Prisfastsettelse og betaling
Når du oppretter brukerkonto og fullfører din profil oppfordres du til å registrere, beskrive og prise alle tjenester du er kvalifisert til å levere. Betaling skjer til ditt oppgitte kontonummer minst en gang hver 14. dag ved fakturering til Norgate AS. Vi bruker betalingstjenesten Vipps for betaling.
Ansvar
Rådgiveren har ansvar for alle forhold knyttet til egen virksomhet, inkludert leveranse av tjenester. Rådgiveren må selv stå ansvarlig for egne ansatte og sikre at tjenestene markedsføres, planlegges og utføres i samsvar med gjeldende lover og regler. Rådgiveren er ansvarlig for at tjenestene leveres i samsvar med avtalen med kunden og til den kvalitet som kunden kan forvente i henhold til alminnelige faglige og etiske normer.
Forsikring
Rådgiveren er forpliktet til å tegne egne forsikringer, inkludert ansvarsforsikringer. Før tjenesten kan tilbys til kunder via Plattformen, må rådgiveren dokumentere overfor Wisr at de er tilstrekkelig forsikret. Dersom det er påkrevd etter lov, forskrifter eller bransjestandarder å tegne særlige forsikringer, skal disse tegnes før tjenesten kan tilbys via Plattformen.
Mislighold
Ved vesentlig mislighold av disse vilkårene kan du miste retten til å tilby dine tjenester gjennom Wisr. Vesentlig mislighold innebærer blant annet gjentatte tilfeller (tre eller flere) av manglende oppmøte, forsinkelser, skader eller tyveri.
Konfliktløsning
Som bruker av Wisr samtykker du til å bidra til å løse eventuelle konflikter gjennom forhandlinger og dialog i minst 30 dager fra klage ble mottatt av Wisr før ekstern mekling eller rettslige skritt iverksettes. Dersom det oppstår uenigheter som ikke kan løses minnelig, skal saken behandles ved rettsmekling eller søksmål til Oslo tingrett.
Tilgjengelighet
Rådgiveren plikter å holde sin kalender oppdatert til enhver tid. Rådgiveren bestemmer selv hvor ofte og hvor mye de skal være tilgjengelige for oppdrag. Tilgjengelighet kan registreres som direkte bestilling (kunden kan bestille direkte) eller forespørsel (kunden kan forespørre bestilling, og rådgiveren kan akseptere).
Kommunikasjon med kunden
Rådgiveren kommuniserer direkte med kunden i chatten. Wisr forbeholder seg retten til innsyn i chatten. Det er ikke tillatt å kommunisere med kunden utenfor chatten. Misbruk av chatten vil føre til øyeblikkelig utestengelse fra Wisr.
Prisfastsettelse og betaling
Når du oppretter brukerkonto og fullfører din profil oppfordres du til å registrere, beskrive og prise alle tjenester du er kvalifisert til å levere. Betaling skjer til ditt oppgitte kontonummer minst en gang hver 14. dag ved fakturering til Norgate AS. Vi bruker betalingstjenesten Vipps for betaling.
Rådgiversupport
Wisr har en dedikert rådgiversupport tilgjengelig for å besvare spørsmål og henvendelser fra rådgivere og kunder. Vi er også alltid opptatt av å få tilbakemeldinger fra rådgivere for å forbedre vår tjeneste, og oppfordrer deg til å ta kontakt med oss med forbedringsforslag gjennom våre angitte kommunikasjonskanaler.
Ansvar ved manglende oppmøte
Hvis du som rådgiver ikke møter opp til avtalt tid, kan kundens betalingsplikt falle bort. Du kan bli holdt ansvarlig for tap kunden eller Wisr måtte lide som følge av manglende oppmøte. Hvis kunden eller stedfortreder ikke er til stede ved avtalt tid, står avtalen om full betaling fast. Eventuelle forsinkelser eller mangler som reduserer kvaliteten på tjenesten må løses mellom partene, eller ved bruk av Wisrs klageprosedyre.
Krav til dokumentasjon
Rådgivere som er juridiske personer må oppgi alle firmaets sertifiseringer og godkjenninger, inkludert momsregistrering og andre nødvendige godkjenninger.
Tilgjengelighet og kalender
Rådgiveren skal holde sin kalender oppdatert til enhver tid. Rådgiveren bestemmer selv hvor ofte og hvor mye de skal være tilgjengelige for oppdrag. Tilgjengelighet kan registreres som direkte bestilling (kunden kan bestille direkte) eller forespørsel (kunden kan forespørre bestilling, og rådgiveren kan akseptere).
Skatter og avgifter
Rådgivere som er avgiftspliktige skal være registrert i merverdiavgiftsregisteret. Rådgivere må følge alle rapporteringsforpliktelser relatert til skatt, merverdiavgift og andre avgifter. Wisr har rett til å rapportere din omsetning til skattemyndighetene.
Personvern
Ved å registrere deg som rådgiver bekrefter du at alle opplysningene er korrekte. Endringer skal oppdateres umiddelbart. Du er ansvarlig for opplysningene som lastes opp i Plattformen. Ved sletting av brukerkonto vil alle opplysninger slettes med mindre vi har en lovpålagt plikt til å oppbevare dem.
Avslutting av brukerkonto
Du kan når som helst avslutte din brukerkonto. For å gjøre dette, vennligst kontakt vår kundeservice. Ved avslutting av brukerkonto vil alle dine opplysninger bli slettet, med mindre vi har en lovpålagt plikt til å oppbevare dem i en bestemt periode.
Kontaktinformasjon
Selskapsnavn: Norgate AS
Org. nr.: 931 039 997
Adresse: Kjengaren 82, 4350 Kleppe, Norge
Telefon: +47 477 68 777
Epost kundeservice: support@wisr.no